lauantai 18. lokakuuta 2014

Viski, viski, viski

 Taas kohutaan alkoholista ja mainonnasta. Ylellä 17.10.2014 esitetty A-studio edusti taas sitä normaalia keskustelun tasoa, jossa kaikki puhuvat päällekkäin ja eri asioista. Ei kovin rakentavaa. Asiassa on monta tasoa, joista täytyisi voida keskustella erikseen.
 Alkoholijuomat ovat haitallisia terveydelle (niin yksilön-, kuin kansankin-), siitä ei kenelläkään liene enää tähän maailmanaikaan epäselvyyksiä. Mutta mitä päättäjien pitäisi tehdä? Tavoitteena tulisi toki olla alkoholijuomien käytön vähentäminen, ja aikanaan lopettaminen kokonaan. Mutta jos on edes hiventason tietämystä psykologiasta, tietää, ettei alkoholijuomien kiellolla ole toivottuja vaikutuksia, etenkään riippuvuussuhteessa oleville. Ellei toivottu vaikutus ole laittoman viinan maahantuontivillitys. Eli liian paljon liian aikaisin saa aikaan vastareaktion, joka johtaa vastakkainasetteluun ja sitten asia ei varmastikaan etene mihinkään vuosikymmeniin. Kuinka kansalaisten mielipiteisiin vaikutetaan? No mielipidevaikuttamisella. Mitä se on? Mainontaako vain? Miten olisi valistus? Ei sellainen soosoo-meiniki, vaan ymmärryksen lisääminen integroituna koulutukseen ja kasvatukseen. Siihen päälle niitä mainonnan rajoituksia. Kun nämä vielä toteutetaan pitkäjänteisesti hissukseen hivuttamalla, ei aiheesta edes synny mitään haloota. Kärsivällisin on voittaja. Narkkareilla ei oo mitään jakoo.
Mutta vähennetäänpä nyt sitä mainontaa. Ensiksi tulee tehdä selvä ero eri medioiden välille. Jos mainontaa pitää vähentää, vähennetään tahdosta riippumattomia mainoksia. Eli teiden varsilla ja bussipysäkeillä, ostoskeskuksissa ja muissa julkisissa tiloissa oleva mainonta hyppii silmille tahdosta riippumatta. Myös televiisori, radio ja netissä olevat mainosbannerit, joilla ei välttämättä ole mitään tekemistä itse sivuston kanssa, kuuluvat tähän kategoriaan. Mutta blogitekstin sensuroinnin kiellän ykskantaan. Jos joku haluaa kirjoittaa intohimonsa kohteesta, hänellä olkoon siihen mahdollisuus. Blogi ei kuitenkaan tuppaa kenenkään näytölle ellei sitä siihen itse hae. Myöskään alkoholipitoisen tapahtuman kotisivun sensuroiminen ei ole tarkoituksenmukaista, ellei koko juomakategoria ole laiton. Että sitä odotellessa. ;)
 Selvää on, että mielipiteisiin vaikuttavat monet asiat, ei vain mainonta. Nuorilla kaveripiirissä leviää tarinoita ja kokemuksia (ml. urbaanit legendat) alkoholista ja sen käyttökokemuksista. Näillä on varmasti suurempi vaikutus kuin parhaimmallakaan sihahtavalla mainoksella. Edelleen aliarvioidaan ihmisen omat kokemukset, jotka varmasti vaikuttavat alkoholijuomien nauttimistiheyteen. Tarpeeksi monta kertaa kun on oksentanut puun juurelle tai kadottanut kännykkänsä, sitä oppii.

Mutta yleisemmin, ratkeavatko ongelmat ylipäätään vain mielipidevaikuttamisella?Tämä onkin havaintojeni mukaan huolestuttava trendi myös yritysmaailmassa. Johtajat, kun eivät osaa tehdä itse asioille mitään (ei koulutusta, ei kokemusta), panostavat kömpelöön propagandaan, käsittelevät kaikkia ongelmia asenneongelmina. Samaten poliitikot tuntuvat haluavan ratkaista kaikki ongelmat siirtelemällä rahaa paikasta toiseen. Mikä se semmoinen ratkaisu on? Nyt hei oikeesti!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti